Friday, December 16, 2016

Nova LILLA Nova.....

Nu ni nu har det där drabbat även huset på melbyvägen 1.... det där man väntat på men liksom tänk "det drabbar inte oss" jag var naiv, naiv som fan skulle man kunna säga. Nova 7 år tror nämligen att hon är 16 år... 16 år och har "stenkoll" på läget! Får dagligen höra "lägg av maaaaaaamma!" "Vaaaaaaaa?" "Varför?" "Tänker jag inte" "vaddå dåååååå?" "Är det nått fel med det eller?" Å så blicken ni vet blicken när man bara "du fattar ju inget" DEN blicken. Hon kan reta upp mig som ingen annan, tro tusan det hon är ju Lill-Hanna liksom. Hon tänker som jag och vet också därför när det är exakt rätt läge att vara extra "vaddåååååå dååååååå".

Men hon får gärna hålla på, det utvecklar henne och vi är konsekventa med vad som är ok och INTE. Hon har respekt för vuxna och är aldrig elak det är det viktigaste. Sen att allt tar hundra år och att ta på strumpor kan ta en kvart liksom, komma upp på morgonen är en kamp. Bolibompa är töntigt, "jag önskar mig trosor i julklapp som stora tjejer har med leopardmönster", "jag drar ut en stund" osv..... detta var kanske sådant jag tänkte när jag var 10 inte 7 år. Men dagens barn är lite före sin ålder så är det ju men viktigast som sagt är att vi vuxna blir ännu tydligare med att visa vägen mot rätt och fel... för annars kan det nog gå snett redan vid denna ålder och man har ett monster när de är 10 år och det har jag sett några exempel på, där föräldrarna enligt mig har barn som är gräsliga och inte var någon respekt för sina föräldrar för fem öre.... synd om barnen! Nä föräldrarna kan ha det faktiskt men det stackars barnet som hade behövt struktur och tillsägelse istället för att curlas sönder, får vi innerligt hoppas att de på egen hand kommer på vad som inte är ok och aldrig kommer vara accepterat i samhället (på helt rätt grunder enligt mig!) när de föräldrar inte kunnat visa dem det, dvs man har respekt för äldre, man tackar om man får något, man plockar upp efter sig, man är måna om varandra... självklara saker inget konstigt alls..... men tydligen är det konstigt för vissa.

Nova har iaf som sagt det där i sig och för hennes del är det inget alternativ att tappa det.... för DÅ kommer jag känna mig misslyckad som mamma. Mycket rår man inte över som förälder så är det... men detta rår man över och finns inga ursäkter för att barn som har rätta förutsättningarna (dvs ingen diagnos skada eller liknande) beter sig elakt och har noll respekt.. har man inte förmågan själv som förälder att hjälpa barnet i detta, då får man ta sitt ansvar och be om hjälp. Släppa stoltheten och tänka på sitt barns bästa. Barnens bästa går först alltid alltid!

Nova du är min älskade dotter som jag är sååå stolt över trots att du nu driver mig till jag vet inte vad.... ha ha ha

No comments: