Det är så svårt att veta vart gränser går för att vara sträng förälder eller slapp förälder... jag vet att micke och jag inte är stränga föräldrar iaf=))). men är vi för slappa?
Viktigast för mig är att mina barn är artiga, omtänksamma osv.. Det är nova så detta har vi lyckats med. Jag skiter fullständigt i ifall mina barn kan saker först eller kan alfabetet när de är 3 år ha ha. Det är inte viktigt för mig.
Men en sak som jag idag satte ner foten om var när Nova som släpar runt alla sina saker ihela huset och är riktigt dålig på att ta bort det efter sig utan förväntar sig att vi ska göra det. för när det ska städas då får hon ont någonstans eller blir akut trött.
Så idag efter att hon vägrade hjälpa mig att ta bort hennes saker fråb vardagsrummet så sa jag till henne att så länge inte hon plockar bort efter sig så får hon inte ta ut sina saker ur rummet, utan då får hennes saker bara vara på hennes rum och ingen annanstans i huset.
När hon lär sig att plocka upp efter sig så får hon ha sakerna utanför rummet igen.
Så nu undrar jag är detta strängt eller är det "normalt" att ha en sådan regel??? Jag känner mig väldigt sträng. men samtidigt har jag nog att städa och syssla med iallafall utan att behöva plocka efter henne också. Självklart kan vi plocka tillsammans men att bara jag ska göra det medan hon leker vidare med någon anat, det känns orättvist=))).
Som sagt vissa punkter (de viktigaste för mig) har jag lyckats lära Nova men detta med städning där jag vi misslyckats TOTALT! FAIL!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Ja stackars Nova...hon får nog grava men för resten av livet... eller inte ;)
Jag tycker inte att ni/du var för sträng. Ni är ju, som du skriver, inte så stränga över lag. Nu menar jag inte att ni inte har regler, du vet hur jag menar.
Jag tycker att det är bättre att ha en del regler, inte tusen som slaviskt ska efterföljas. Jag tror på att förklara för barn (och människor i allmänhet) varför det är/blir si eller så. Att man kan prata med varandra och förklara hur man tänker och varför - vi vill väl att barnen ska våga berätta hur de känner och tänker? Då måste ju vi också göra det.
Oj nu blev det ett långt inlägg som säkerligen blev lite luddigt och svamlande!
Ni gör det som känns rätt för er och som fungerar. Alla gör olika. Jag kommer inte vilja gå och plocka efter Zoe sen, jag vill att vi ska hjälpas åt :)
puss
Absolut inte! Barn ska ha regler och att lära sig att plocka undan efter sig är nyttigt. Vi har alltid varit hårda med och påpeka att allt man plockar ut och leker med ska man plocka in också. De får leka i tvrummet men då gäller det att de plockar undan efter sig. När det är dags och sova ska alla saker vara upplockade, var sak på sin plats. Man ska samarbeta och hjälpas åt, då blir vardagen betydligt lättare och smidigare. Det blir ju lite leksaker efter 3 grabbar. Lycka till!
Post a Comment